Posłuchajmy razem

TEATR

Wojciech Fułek zaprasza na cykl spotkań przy kawiarnianym stoliku

„Posłuchajmy razem” to cykl cotygodniowych spotkań w kawiarni Konsulatu Kultury, podczas którego prezentowane będą m.in. jego słuchowiska radiowe, zrealizowane przez Teatr Polskiego Radia oraz Radio Gdańsk. Gospodarz zajrzy też do archiwum radiowego, żeby przypomnieć uczestnikom spotkań inne ciekawe inscenizacje teatralne.

WRZESIEŃ

30 września 2019, godz. 19 – „Satisfaction”

„Satisfaction” to  najnowsze słuchowisko wybrzeżowego pisarza, autora, scenarzysty, uznanego znawcy historii Sopotu oraz … polskiej  muzyki rockowej, zrealizowane przez Teatr Polskiego Radia, w reżyserii Pawła Chmielewskiego. To kolejny już „muzyczny” temat teatralny, podjęty prze ten artystyczny duet (po świetnej „Ciuciubabce’, przenoszącej nas w czas fruwających marynarek i narodzin biug-beatu).  

Tym razem akcja jego słuchowiska toczy się w Warszawie, w dwóch planach czasowych: w 1967 roku oraz współcześnie. Sensacyjna intryga osnuta jest wokół faktów, czyli tego, co wydarzyło się naprawdę w kwietniu 1967 roku podczas  dwóch, obrosłych już legendami,  koncertów zespołu The Rolling Stones w Polsce, w Sali Kongresowej. Fakty stanowią oczywiście punkt wyjścia, reszta jest fantazją, której z kolei główną bohaterką jest… gitara Micka Jaggera, która zniknęła w tajemniczych okolicznościach po warszawskich koncertach i nagle pojawiła się w domu aukcyjnym po ponad 50 latach.

Słuchowisko jest wieloobsadowe i wielowątkowe oraz nawiązuje do starej tradycji Teatrzyku Zielone Oko. Przy okazji jednak mamy szansę przyjrzeć się Polsce sprzed pół wieku, jak i tej z czasów  transformacji. Ewentualne „podobieństwo osób i rzeczy”, naturalnie, całkowicie przypadkowe  – z wyjątkiem grupy The Rolling Stones i autentycznych radiowych (nawet rockowych) głosów.

Autor: Wojciech Fułek
Reżyseria: Paweł Chmielewski
Realizacja akustyczna: Maciej Kubera
Opracowanie muzyczne: Jan Chmielewski

Obsada: Piotr Cyrwus, Tomasz Bednarek, Krzysztof Janczar, Gabriela Całun, Mikołaj Krawczyk, Sławomir Grzymkowski, Anna Matysiak, Konrad Darocha, Bartosz Waga, Daniel Zawadzki, Izabela Trojanowska, Anna Goc, Paweł Grządziel. Oraz radiowe glosy trójkowe: Barbara Marcinik, Beata Michniewicz, Piotr Baron, Marcin Kydryński, Wojciech Mann, Marek Niedźwiecki.

Premiera antenowa: 14 lipca 2019

PAŹDZIERNIK

7 października 2019, godz. 19 – „Przegrane życie”

„Przegrane życie” to słuchowisko, zrealizowane przez Radio Gdańsk w roku 2018 wg tekstu Lechosława Stefaniaka, w reżyserii Iwona Borawskiej i Andrzeja Żaka (razem tworzącym antenowy duet w Salonie Artystycznym Radia Gdańsk). Słuchowisko otrzymało nagrodę publiczności na Festiwalu „Dwa Teatry SOPOT’2019”.

Jury Festiwalu  doceniło również  pracę Iwony Borawskiej  przy innym słuchowisku  – „Wątpliwości profesora Carstena” Grzegorza Borosa. Nagrodą powędrowała do niej za scenariusz będący adaptacją tekstu.

Iwona Borawska powiedziała po otrzymaniu tych nagród:  Nie wierzyłam i właściwie dalej nie wierzę, chociaż to już stało się faktem. To jest dla mnie taki wielki życiowy awans. Znalazłam się po drugiej stronie lustra, trochę w innym świecie. Nie spodziewałam się, że mnie to spotka – mówiła Iwona Borawska nie kryjąc wzruszenia. – Śledzę ten festiwal od samego początku. Był on dla mnie szkołą. Najpierw uczyłam się słuchać, potem myśleć, potem tworzyć słuchowiska. Po tej nagrodzie skrzydła mi urosły. Mam kolejne plany. Iwona Borawska to absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Od 1987 roku jest dziennikarką Radia Gdańsk i autorką audycji publicystycznych, sporadycznie współtworzącą słuchowiska.

14 października 2019, godz. 19 – „Wątpliwości profesora Carstena” 

„Wątpliwości profesora Carstena” wg tekstu Grzegorza Borosa, Radio Gdańsk, nagroda na Festiwalu Dwa Teatry Sopot 2019 dla Iwony Borawskiej za scenariusz słuchowiska, będący adaptacją tekstu oryginalnego. Iwona Borawska była również reżyserką tego słuchowiska, będącego intelektualną dysputą dwóch gdańskich naukowców Wyższej szkoły technicznej w gdańsku (czyli dzisiejszej Politechniki) – Niemca i Żyda,  sprzed 90 lat.

21 października 2019, godz. 19 – „Cyrk Odjechał, Lwy Zostały”

Rozmowy o wolności w scenerii postsowieckiej bazy wojskowej. Słuchowisko Andrzeja Mularczyka w reżyserii Janusza Kukuły zdobyło w 1996 roku nagrodę Prix Italia.

Auto popsuło się w najmniej odpowiednim momencie – w nocy, na poradzieckim poligonie. Wokół druty kolczaste i hulający wiatr. Jasna i Gabriel są przestraszeni. Przyjechali tu, bo mężczyzna, telewizyjny apostoł polskiej transformacji, chce zamienić dawny wojskowy teren w „oazę wolności”, w której zamieszkają repatrianci z Kazachstanu. Gdzie się podziać? Na horyzoncie majaczą światła. Nieopodal wegetuje ukrywająca się przed światem grupka: dezerter z „bratniej” armii, podejrzany biznesman, emerytowana burdel-mama. Są i lwy, pozostałość po cyrku. Drapieżniki krążą po okolicy.

Słuchowisko do tekstu Andrzeja Mularczyka to – opowiedziana z przymrużeniem oka – rzecz o naszych przemianach po roku 1989. Dramaturgiczne napięcie, pełnokrwiste postacie, trafne obyczajowe obserwacje – tym charakteryzuje się  radiowy scenariusz, autorstwa jednego z największych speców w swoim fachu.

Nagroda główna na międzynarodowym festiwalu twórczości radiowej Prix Italia 1996

Autor: Andrzej Mularczyk
Reżyseria: Janusz Kukuła
Realizacja akustyczna  Andrzej Brzoska
Obsada: Marian Opania, Krystyna Krółówna, Zbigniew Koźlik, Krzysztof Kowalewski, Wiesław Drzewicz, Ewa Domańska, Jerzy Bończak

28 października 2019, godz. 19 – „Kiedy byłem małym chłopcem…”

„Kiedy byłem małym chłopcem…” to przede wszystkim sztuka napisana dla Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie – mieście zarówno Tadeusza Nalepy, jak i Tomasza Mana. Wicedyrektor Trójki Mariusz Cieślik zaproponował Tomkowi zrealizowanie wersji radiowej. Rzeszowska sztuka nie straci widzów z powodu Trójkowej premiery, gdyż różnią się one. Słuchowisko jest znacznie krótsze, zrealizowane co prawda z tymi samymi aktorami, ale z jednym wyjątkiem. Do zagrania roli Mężczyzny, czyli człowieka PRL-owskiej władzy, został zaproszony ulubiony aktor Mana (i nie tylko jego!), po raz kolejny występujący w jego słuchowiskach napisanych dla Trójki – Andrzej Chyra. Specjalną też oprawę dźwiękową stworzył inny stały partner radiowy Tomka – muzyk Marek Otwinowski.

I tak, w wyobraźni autora sztuki, powstała prosta historia rzeszowskiego koncertu grupy Tadeusza Nalepy, historia epizodu, który nie miał miejsca, ale był prawdopodobny, historia o miłości i o wolności, o cenie bezkompromisowości oraz o „niebezpiecznych związkach” władzy i sztuki.  

Rzeszowscy aktorzy oraz gdański aktor gościnnie występujący w spektaklu i słuchowisku zadebiutowali w Teatrze Polskiego Radia brawurowo. Tak też grają (gitary, perkusja, harmonijka ustna). Tomasz Man opowiada, że podczas nagrania słuchowiska w reżyserce pojawiła się… widownia, zwabiona dochodzącą ze studia muzyką Breakoutu, wykonywaną przez aktorów. Andrzej Chyra, reżyserowany w szczególny jak zazwyczaj sposób przez Mana, brzmi jak Głos z zaświatów. Cała czwórka – reżyser, reżyser dźwięku – Andrzej Brzoska , Marek Otwinowski oraz Andrzej Chyra stworzyła niuanse dźwiękowe, które wymagają od słuchacza „wytężenia słuchu”. Stanowią one drugi, spod spodu plan akustyczny, który tę prostą historię przenosi w inny wymiar.

Reżyseria: Tomasz Man
Reżyseria dźwięku: Andrzej Brzoska
Kompozycja dźwiękowa: Marek Otwinowski
Obsada: Małgorzata Pruchnik-Chołka, Marcin Marzec, Michał Chołka, Paweł Leniart, Andrzej Chyra (gościnnie)

LISTOPAD

4 listopada 2019, godz. 19 – „Dziesięć pięter”

„Dziesięć pięter” z repertuaru Programu 2 Polskiego Radia, słuchowisko zgłoszone przez Teatr Polskiego Radia, laureaci Festiwalu Dwa Teatry  Grand Prix II edycji Festiwalu (rok 2002).

Wstrząsająca, oparta na faktach, historia chłopca, który wyskoczył z dziesiątego piętra bloku na warszawskim osiedlu po tym, jak został przyłapany, wraz z kolegą, na drobnej kradzieży w supermarkecie.

Portrety kilkunastu osób, mieszkańców bloku, jego kolejnych pięter, których życie splotło się w jednej chwili. Są różni, mają inne problemy, lecz łączy ich poczucie samotności, zagubienia i wielka potrzeba miłości i zrozumienia.

Autor: Cezary Harasimowicz
Reżyser: Janusz Kukuła
Realizator: Andrzej Brzoska
Opracowanie muzyczne: Marian Szałkowski
Inni współtwórcy: Janusz Kukuła – adaptacja

Obsada: Krzysztof Gosztyła – Narrator oraz Jonasz Tołopiło, Jakub Truszczyński, Jacek Rozenek, Dorota Landowska, Marek Obertyn, Mitrosława Dubrawska, Andrzej Ferenc, Zbigniew Suszyński, Janusz Bukowski, Ewa Domańska, Andrzej Zieliński, Monika Kwiatkowska, Janusz Szydłowski, Joanna Sobieska, Jan Jabłoński, Sylwester Maciejewski, Stanisław Brudny.

11 listopada 2019, godz. 19 – „Wojna – Dziecko – Matka”

Sztuka wyróżniona w konkursie Nasłuchiwanie Niepodległość , premiera w radiowej Trójce – 2018) Autorskie słuchowisko Tomasza Mana w przejmujący sposób opowiada o miłości w czasie zagrożenia. Poetycka wizja wojny niszczącej rodzinę, miasto, świat – przeciwstawiona została wielkiej emocjonalnej sile związków rodzinnych. Przed małym dzieckiem rozgrywa się niemal dramat misteryjny: Wojna jako Śmierć walczy z Matką o duszę Dziewczynki. Czy dziecko ma już zawsze żyć w przerażeniu wobec świata, czy też będzie mogło wyzwolić się ze strachu i ufać ludziom?

Reżyseria: Tomasz Man
Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska
Muzyka: Marek Otwinowski

Obsada: Małgorzata Kożuchowska, Magdalena Stużyńska, Łucja Man.

25 listopada 2019, godz. 19  „Tancerz Mecenasa Kraykowskiego/Dziewictwo” spotkania z Trójką

Gospodarze wieczoru: Barbara Marcinik i Wojciech Fułek

Gombrowicz w Trójce – słuchowisko zrealizowane dla III Programu PR na żywo z udziałem publiczności podczas Festiwalu Dwa Teatry 2019.

„Nikt w rodzinie nie wie, że pisze. Wszystko skrupulatnie chowa przed wzrokiem postronnych. Kiedy w 1933 roku wychodzi jego tom opowiadań „Pamiętnik z okresu dojrzewania”, ma 29 lat (…) cztery lata wypełnia mu pozorowanie przed ojcem pracy na aplikacji sądowej w prawie karnym (…) Czasem pod ławkami sądowymi podczas przydługich sesji, ale też w pokoju przy Służewskiej 3, powoli powstaje „Tancerz mecenasa Kraykowskiego” – pierwsze opowiadanie, które wyda mu się dobre, które uzna za literaturę (…) Po pracy nad tekstami zawsze skrzętnie chowa kartki w szufladzie pod kluczem, bo jest „wstydliwy na punkcie swojej początkującej literatury” (…) Z czasem dochodzą jeszcze trzy opowiadania: „Krótki pamiętnik Jakuba Czarnieckiego”, „Dziewictwo”, „Zbrodnia z premedytacją”. Zauważa, że są „śmielsze pod względem techniki” i że bardziej odrywają się od rzeczywistości. Zdaje sobie sprawę, że wyszło mu coś innego od tego, co publikuje się w Polsce – czytamy w książce „Gombrowicz. Ja, Geniusz” autorstwa Klementyny Suchanow.

Autor scenariusza i reżyser: Tomasz Man
Muzyka: Piotr Salaber
Reżyseria dźwięku: Andrzej Brzoska

Obsada: Przemysław Bluszcz – Tancerz/Narzeczony, Olga Sarzyńska – Dziewczyna, Andrzej Mastalerz – Mecenas/Ojciec, Łukasz Lewandowski – Narrator. Opieka redakcyjna – Barbara Marcinik (Trójka).

GRUDZIEŃ

2 grudnia 2019, godz. 19 – „Wielka improwizacja”

„Wielka Improwizacja″ jest fantazją na temat polskich mitów romantycznych. Akcja słuchowiska rozgrywa się w trakcie meczu piłki nożnej pomiędzy warszawską Legią a Cracovią w 1967 roku. Głównymi bohaterami są Kazimierz Dejmek (w tej roli Piotr Fronczewski) oraz Gustaw Holoubek (Jerzy Radziwiłowicz). Dejmek próbuje namówić Holoubka do zagrania roli Gustawa/Konrada w przygotowywanym spektaklu na deskach Teatru Narodowego. Holoubek początkowa opiera się przyjęciu propozycji. Dopiera prowokacja dyrektora doprowadza do niecodziennego zachowania Holoubka.

To również spotkanie ze Sceną teatralną trójki, którego współgospodarzem będzie Barbara Marcinik. Obecny będzie również doskonały scenarzysta i dramaturg, Wojciech Tomczyk. Usłyszymy również głos… Gustawa Holoubka. 

Tekst: Jerzy Janusz Fąfara
Adaptacja i reżyseria: Henryk Rozen 
Realizacja akustyczna: Jerzy Dziobak
Opracowanie muzyczne: Tomasz Benn 

Autor: Wojciech Tomczyk
Reżyser: Janusz Zaorski

Obsada: Piotr Fronczewski – Kazimierz), Jerzy Radziwiłowicz – Gustaw,  Andrzej Mastalerz – Spiker / Guślarz, gwary: Barbara Zielińska, Wojciech Chorąży, Cezary Kwieciński, Damian Kulec, Mikołaj Klimek, Janusz Wituch, Tomasz Jarosz, Norbert Kaczorowski.

9 grudnia 2019, godz. 19 – „Spisek komandorów”

„Spisek Komandorów”  bezpośrednio odnosi się do dramatycznej historii  prowokacji, zaplanowanej i przeprowadzonej w okresie stalinowskim przez Zarząd tzw. Informacji Wojskowej,  wobec wyższych oficerów Marynarki Wojennej. Aresztowano ich w roku 1950, oskarżając w oparciu o całkowicie sfingowane zarzuty, dotyczące organizacji   spisku wojskowego i szpiegostwa na rzecz zachodnich mocarstw, które miały doprowadzić do obalenia socjalistycznego ustroju. Po długich miesiącach brutalnego śledztwa i tortur skazano część z nich na najwyższy wymiar kary, resztę – na długoletnie wyroki więzienia. Na trzech komandorach karę śmierci wykonano, w tym komandora Stanisława Mieszkowskiego, który jest głównym bohaterem słuchowiska. Mimo rehabilitacji wszystkich w roku 1956, rodziny zamordowanych aż do roku 2015 nie wiedziały nawet, gdzie ich pochowano.

Autor: Wojciech Fułek
Reżyseria: Paweł Chmielowski
Realizacja: Jacek Puchalski 

Premiera radiowa: 1 listopada 2019 roku

Obsada:  Dorota Kolak, Krzysztof Janczar, Mirosław Baka, Igor Michalski, Krystyna Łubieńska i inni.

16 grudnia 2019, godz. 19 -„Saksofon basowy”

„Saksofon basowy”, słuchowisko zgłoszone przez Program 2 Polskiego Radia – Laureaci Festiwalu Dwa Teatry – Grand Prix V edycji (2005).

To słuchowisko według autobiograficznego opowiadania Josefa Škvoreckiego – jednego z najwybitniejszych czeskich prozaików: „Saksofon basowy”. Akcja słuchowiska rozgrywa się w Kostelcu podczas II wojny światowej. Punktem wyjścia fabuły jest dylemat moralny młodego czeskiego saksofonisty, rozważającego prośbę szefa orkiestry niemieckiej o zastąpienie chorego muzyka podczas koncertu dla żołnierzy Wehrmachtu i SS. Josef obawia się, że jego bezinteresowna pomoc może zostać uznana przez rodaków za zdradę, dlatego postanawia posłużyć się fortelem. Adaptacja autobiograficznego opowiadania Josefa Škvoreckiego jest w istocie pretekstem do rozważań o sztuce (głównie o muzyce), o wpływie przypadku na ludzkie losy, bezsensowności myślenia w kategoriach winy zbiorowej…

Adaptacja i reżyseria: Andrzej Piszczatowski
Realizacja akustyczna: Maria Olszewska
Opracowanie muzyczne: Małgorzata Małaszko, ze specjalnym udziałem saksofonisty Grzegorza Piotrowskiego

Obsada: Mariusz Benoit, Łukasz Lewandowski, Arkadiusz Bazak, Marek Obertyn, Adam Ferency, Aleksandra Konieczna, Krzysztof Kowalewski, Aleksander Trębczyński.

30 grudnia 2019, godz. 17 – „Latawiec z betonu”

Kolejne słuchowisko z kręgu Sceny Teatralnej Trójki. Gospodynią będzie Barbara Marcinik, a gościem specjalnym – autorka słuchowiska, Monika Milewska, nagrodzona również Nagrodą Literacką „Wiatr od morza” za książkę „Latawiec  z betonu”. Słuchowiska, będące realizacją jej sztuk, prezentowane były wcześniej w Programie II Polskiego Radia. To „Podróż na Księżyc” (w reżyserii Anny Wieczur-Bluszcz), nagrodzona Grand Prix na Festiwalu Dwa Teatry oraz „Dzień, w którym umarł Prokofiew” (w reżyserii Darka Błaszczyka).

„Latawiec z betonu” ukazał się niecałe dwa lata temu, a już doczekał się telewizyjnej adaptacji (w Teatrotece). Od początku wiedzieliśmy, że opowieść ta zasługuje na swoją wersję dźwiękową. Zachwycił nas koncept, jakim posłużyła się autorka powieści, by opowiedzieć nam naszą najnowszą historię. Tytułowy latawiec jest słynnym falowcem na gdańskim Przymorzu. Głównym bohaterem powieści i zarazem słuchowiska jest z kolei inżynier-wizjoner, który swoiście zagiął przestrzeń, projektując w latach 70. budynek mieszkalny typu moloch o długości 860 m i o połamanej linii. Autorka powieści wyciągnęła z jego projektu wniosek: zaginająca się przestrzeń musi pociągać za sobą zagięcie czasu. Czym z kolei ów fizyczny eksperyment zaowocował, wiedzą już czytelnicy powieści, teraz my mamy szansę przekonać się, w jakim stopniu nasz pomysł, by koncept Moniki Milewskiej przełożyć na dźwięk, czyli słuchowisko, był wizjonerski.

Do wyreżyserowania słuchowiska zaprosiliśmy Wawrzyńca Kostrzewskiego, laureata Grand Prix Festiwalu Dwa Teatry 2019, którą to nagrodę otrzymało jego „Wesele”, zrealizowane w Teatrze TVP. Wcześniej „Walizka” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, zrealizowana przez niego w Teatrotece, otrzymała na Dwóch Teatrach Grand Prix. Na Festiwalu Dwa Teatry został on też uhonorowany za reżyserię „Listów z Rosji”. Wawrzyniec Kostrzewski jest także twórcą telewizyjnego serialu satyrycznego „La La Poland”. I to było częścią naszego planu: zaprosić reżysera nie tylko utalentowanego, ale również obdarzonego poczuciem humoru, które pozwala spojrzeć na nasze sprawy z właściwej perspektywy, czyli z dystansu.

Autorka: Monika Milewska (autorska adaptacja powieści)
Reżyseria: Wawrzyniec Kostrzewski
Realizacja akustyczna: Maciej Kubera
Muzyka: Mateusz Wachowiak, Konrad Wantrych 

Obsada: Piotr Adamczyk, Waldemar Barwiński, Łukasz Lewandowski, Mateusz Weber, Robert Majewski, Krzysztof Szczepaniak, Olga Sarzyńska, Aleksandra Kowalicka, Joanna Pach – Żbikowska, Maria Ciunelis, Maria Semotiuk.

Kontakt

Gdyńskie Centrum Kultury
ul. Jana z Kolna 25
81-354 Gdynia
NIP: 586-12-13-177
REGON: 000283156