Posłuchajmy razem

TEATR

Wojciech Fułek zaprasza na cykl spotkań przy kawiarnianym stoliku

„Posłuchajmy razem” to cykl cotygodniowych spotkań w kawiarni Konsulatu Kultury, podczas którego prezentowane będą m.in. jego słuchowiska radiowe, zrealizowane przez Teatr Polskiego Radia oraz Radio Gdańsk. Gospodarz zajrzy też do archiwum radiowego, żeby przypomnieć uczestnikom spotkań inne ciekawe inscenizacje teatralne.

WRZESIEŃ

30 września 2019, godz. 19 – „Satisfaction”

„Satisfaction” to  najnowsze słuchowisko wybrzeżowego pisarza, autora, scenarzysty, uznanego znawcy historii Sopotu oraz … polskiej  muzyki rockowej, zrealizowane przez Teatr Polskiego Radia, w reżyserii Pawła Chmielewskiego. To kolejny już „muzyczny” temat teatralny, podjęty prze ten artystyczny duet (po świetnej „Ciuciubabce’, przenoszącej nas w czas fruwających marynarek i narodzin biug-beatu).  

Tym razem akcja jego słuchowiska toczy się w Warszawie, w dwóch planach czasowych: w 1967 roku oraz współcześnie. Sensacyjna intryga osnuta jest wokół faktów, czyli tego, co wydarzyło się naprawdę w kwietniu 1967 roku podczas  dwóch, obrosłych już legendami,  koncertów zespołu The Rolling Stones w Polsce, w Sali Kongresowej. Fakty stanowią oczywiście punkt wyjścia, reszta jest fantazją, której z kolei główną bohaterką jest… gitara Micka Jaggera, która zniknęła w tajemniczych okolicznościach po warszawskich koncertach i nagle pojawiła się w domu aukcyjnym po ponad 50 latach.

Słuchowisko jest wieloobsadowe i wielowątkowe oraz nawiązuje do starej tradycji Teatrzyku Zielone Oko. Przy okazji jednak mamy szansę przyjrzeć się Polsce sprzed pół wieku, jak i tej z czasów  transformacji. Ewentualne „podobieństwo osób i rzeczy”, naturalnie, całkowicie przypadkowe  – z wyjątkiem grupy The Rolling Stones i autentycznych radiowych (nawet rockowych) głosów.

Autor: Wojciech Fułek
Reżyseria: Paweł Chmielewski
Realizacja akustyczna: Maciej Kubera
Opracowanie muzyczne: Jan Chmielewski

Obsada: Piotr Cyrwus, Tomasz Bednarek, Krzysztof Janczar, Gabriela Całun, Mikołaj Krawczyk, Sławomir Grzymkowski, Anna Matysiak, Konrad Darocha, Bartosz Waga, Daniel Zawadzki, Izabela Trojanowska, Anna Goc, Paweł Grządziel. Oraz radiowe glosy trójkowe: Barbara Marcinik, Beata Michniewicz, Piotr Baron, Marcin Kydryński, Wojciech Mann, Marek Niedźwiecki.

Premiera antenowa: 14 lipca 2019

PAŹDZIERNIK

7 października 2019, godz. 19 – „Przegrane życie”

„Przegrane życie” to słuchowisko, zrealizowane przez Radio Gdańsk w roku 2018 wg tekstu Lechosława Stefaniaka, w reżyserii Iwona Borawskiej i Andrzeja Żaka (razem tworzącym antenowy duet w Salonie Artystycznym Radia Gdańsk). Słuchowisko otrzymało nagrodę publiczności na Festiwalu „Dwa Teatry SOPOT’2019”.

Jury Festiwalu  doceniło również  pracę Iwony Borawskiej  przy innym słuchowisku  – „Wątpliwości profesora Carstena” Grzegorza Borosa. Nagrodą powędrowała do niej za scenariusz będący adaptacją tekstu.

Iwona Borawska powiedziała po otrzymaniu tych nagród:  Nie wierzyłam i właściwie dalej nie wierzę, chociaż to już stało się faktem. To jest dla mnie taki wielki życiowy awans. Znalazłam się po drugiej stronie lustra, trochę w innym świecie. Nie spodziewałam się, że mnie to spotka – mówiła Iwona Borawska nie kryjąc wzruszenia. – Śledzę ten festiwal od samego początku. Był on dla mnie szkołą. Najpierw uczyłam się słuchać, potem myśleć, potem tworzyć słuchowiska. Po tej nagrodzie skrzydła mi urosły. Mam kolejne plany. Iwona Borawska to absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Od 1987 roku jest dziennikarką Radia Gdańsk i autorką audycji publicystycznych, sporadycznie współtworzącą słuchowiska.

14 października 2019, godz. 19 – „Kiedy byłem małym chłopcem…” 

„Kiedy byłem małym chłopcem…” to przede wszystkim sztuka napisana dla Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie – mieście zarówno Tadeusza Nalepy, jak i Tomasza Mana. Wicedyrektor Trójki Mariusz Cieślik zaproponował Tomkowi zrealizowanie wersji radiowej. Rzeszowska sztuka nie straci widzów z powodu Trójkowej premiery, gdyż różnią się one. Słuchowisko jest znacznie krótsze, zrealizowane co prawda z tymi samymi aktorami, ale z jednym wyjątkiem. Do zagrania roli Mężczyzny, czyli człowieka PRL-owskiej władzy, został zaproszony ulubiony aktor Mana (i nie tylko jego!), po raz kolejny występujący w jego słuchowiskach napisanych dla Trójki – Andrzej Chyra. Specjalną też oprawę dźwiękową stworzył inny stały partner radiowy Tomka – muzyk Marek Otwinowski.

I tak, w wyobraźni autora sztuki, powstała prosta historia rzeszowskiego koncertu grupy Tadeusza Nalepy, historia epizodu, który nie miał miejsca, ale był prawdopodobny, historia o miłości i o wolności, o cenie bezkompromisowości oraz o „niebezpiecznych związkach” władzy i sztuki.  

Rzeszowscy aktorzy oraz gdański aktor gościnnie występujący w spektaklu i słuchowisku zadebiutowali w Teatrze Polskiego Radia brawurowo. Tak też grają (gitary, perkusja, harmonijka ustna). Tomasz Man opowiada, że podczas nagrania słuchowiska w reżyserce pojawiła się… widownia, zwabiona dochodzącą ze studia muzyką Breakoutu, wykonywaną przez aktorów. Andrzej Chyra, reżyserowany w szczególny jak zazwyczaj sposób przez Mana, brzmi jak Głos z zaświatów. Cała czwórka – reżyser, reżyser dźwięku – Andrzej Brzoska , Marek Otwinowski oraz Andrzej Chyra stworzyła niuanse dźwiękowe, które wymagają od słuchacza „wytężenia słuchu”. Stanowią one drugi, spod spodu plan akustyczny, który tę prostą historię przenosi w inny wymiar.

Reżyseria: Tomasz Man
Reżyseria dźwięku: Andrzej Brzoska
Kompozycja dźwiękowa: Marek Otwinowski

Obsada: Małgorzata Pruchnik-Chołka, Marcin Marzec, Michał Chołka, Paweł Leniart, Andrzej Chyra (gościnnie).

Premiera radiowa: 18 sierpnia 2019

21 października 2019, godz. 19 – „Kot mi schudł”

„Kot mi schudł” słuchowisko , które zostało laureatem Festiwalu Teatru Polskiego Radia  i Telewizji Polskiej „Dwa Teatry”. Otrzymało Grand Prix I edycji Festiwalu z roku 2001, zostało zgłoszone i zrealizowane przez poznańskie Radio Merkury.

Słuchowisko „Kot mi schudł” powstało na podstawie opowiadania Katarzyna Grocholi z tomu „Podanie o miłość”. Po nagrodzie głównej na Festiwalu Dwa Teatry powstał również monodram  teatralny z tym samym tekstem.

Tekst: Katarzyna Grochola 
Adaptacja i reżyseria: Robert Mirzyński 
Realizacja akustyczna: Irena Goszczyńska
Opracowanie muzyczne: Marcin Murawski 

28 października 2019, godz. 19 – „Tancerz Mecenasa Kraykowskiego/Dziewictwo”

Gombrowicz w Trójce – słuchowisko zrealizowane dla III Programu PR na żywo z udziałem publiczności podczas Festiwalu Dwa Teatry 2019.

Nikt w rodzinie nie wie, że pisze. Wszystko skrupulatnie chowa przed wzrokiem postronnych. Kiedy w 1933 roku wychodzi jego tom opowiadań „Pamiętnik z okresu dojrzewania”, ma 29 lat (…) cztery lata wypełnia mu pozorowanie przed ojcem pracy na aplikacji sądowej w prawie karnym (…) Czasem pod ławkami sądowymi podczas przydługich sesji, ale też w pokoju przy Służewskiej 3, powoli powstaje „Tancerz mecenasa Kraykowskiego” – pierwsze opowiadanie, które wyda mu się dobre, które uzna za literaturę (…) Po pracy nad tekstami zawsze skrzętnie chowa kartki w szufladzie pod kluczem, bo jest „wstydliwy na punkcie swojej początkującej literatury” (…) Z czasem dochodzą jeszcze trzy opowiadania: „Krótki pamiętnik Jakuba Czarnieckiego”, „Dziewictwo”, „Zbrodnia z premedytacją”. Zauważa, że są „śmielsze pod względem techniki” i że bardziej odrywają się od rzeczywistości. Zdaje sobie sprawę, że wyszło mu coś innego od tego, co publikuje się w Polsce – czytamy w książce „Gombrowicz. Ja, Geniusz” autorstwa Klementyny Suchanow.

Autor scenariusza i reżyser: Tomasz Man
Muzyka: Piotr Salaber
Reżyseria dźwięku: Andrzej Brzoska

Obsada: Przemysław Bluszcz – Tancerz/Narzeczony, Olga Sarzyńska – Dziewczyna, Andrzej Mastalerz – Mecenas/Ojciec, Łukasz Lewandowski – Narrator. Opieka redakcyjna – Barbara Marcinik (Trójka).

Gospodarze wieczoru: Barbara Marciniak i Wojciech Fułek.

LISTOPAD

4 listopada 2019, godz. 19 – „Dziesięć pięter”

„Dziesięć pięter” z repertuaru Programu 2 Polskiego Radia, słuchowisko zgłoszone przez Teatr Polskiego Radia, laureaci Festiwalu Dwa Teatry  Grand Prix II edycji Festiwalu (rok 2002).

Wstrząsająca, oparta na faktach, historia chłopca, który wyskoczył z dziesiątego piętra bloku na warszawskim osiedlu po tym, jak został przyłapany, wraz z kolegą, na drobnej kradzieży w supermarkecie.

Portrety kilkunastu osób, mieszkańców bloku, jego kolejnych pięter, których życie splotło się w jednej chwili. Są różni, mają inne problemy, lecz łączy ich poczucie samotności, zagubienia i wielka potrzeba miłości i zrozumienia.

Autor: Cezary Harasimowicz
Reżyser: Janusz Kukuła
Realizator: Andrzej Brzoska
Opracowanie muzyczne: Marian Szałkowski
Inni współtwórcy: Janusz Kukuła – adaptacja

Obsada: Krzysztof Gosztyła – Narrator oraz Jonasz Tołopiło, Jakub Truszczyński, Jacek Rozenek, Dorota Landowska, Marek Obertyn, Mitrosława Dubrawska, Andrzej Ferenc, Zbigniew Suszyński, Janusz Bukowski, Ewa Domańska, Andrzej Zieliński, Monika Kwiatkowska, Janusz Szydłowski, Joanna Sobieska, Jan Jabłoński, Sylwester Maciejewski, Stanisław Brudny.

11 listopada 2019, godz. 19 – „Wojna – Dziecko – Matka”

Sztuka wyróżniona w konkursie Nasłuchiwanie Niepodległość , premiera w radiowej Trójce – 2018) Autorskie słuchowisko Tomasza Mana w przejmujący sposób opowiada o miłości w czasie zagrożenia. Poetycka wizja wojny niszczącej rodzinę, miasto, świat – przeciwstawiona została wielkiej emocjonalnej sile związków rodzinnych. Przed małym dzieckiem rozgrywa się niemal dramat misteryjny: Wojna jako Śmierć walczy z Matką o duszę Dziewczynki. Czy dziecko ma już zawsze żyć w przerażeniu wobec świata, czy też będzie mogło wyzwolić się ze strachu i ufać ludziom?

Reżyseria: Tomasz Man
Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska
Muzyka: Marek Otwinowski

Obsada: Małgorzata Kożuchowska, Magdalena Stużyńska, Łucja Man.

18 listopada 2019, godz. 19 – „Nagi sad”

„Nagi sad” według powieści Wiesława Myśliwskiego, zgłoszone przez Program 2 Polskiego Radia – Laureaci Festiwalu Dwa Teatry – Grand Prix III edycji  festiwalu.

Słuchowisko według powieści Wiesława Myśliwskiego. Opowieść o miłości ojca i syna. Bohater, będąc już w podeszłym wieku, wraca myślami do swojego dzieciństwa i młodości, na wieś. Usiłuje odnaleźć się w tamtym świecie, blisko natury, wśród najbliższych mu osób. Wspomina chwile spędzone z ojcem, które najbardziej zapisały mu się w pamięci. To hołd złożony ojcu przez syna.

Reżyseria: Waldemar Modestowicz 
Adaptacja: Bogumiła Prządka 
Realizacja akustyczna: Maria Olszewska 
Opracowanie muzyczne: Małgorzata Małaszko 

Obsada: Władysław Kowalski (Ojciec), Mariusz Benoit (Syn-Narrator), Łukasz Lewandowski (Młody syn), Daria Trafankowska (Matka), Grażyna Barszczewska (Dziedziczka).

25 listopada 2019, godz. 19  „Gabinet Powtórzeń” spotkania z Trójką

„Gabinet Powtórzeń” – tekst: Ewa Szumańska, reżyseria: Adam Nalepa, muzyka live: Włodek Pawlik (słuchowiska zrealizowane na żywo z udziałem publiczności w Sopocie podczas Festiwalu Dwa Teatry w roku 2018).

Gospodarze wieczoru: Barbara Marcinik i Wojciech Fułek

Tekst: Ewa Szumańska (znana ze słynnego „Pamiętnika młodej lekarki”)
Reżyseria: Adam Nalepa
Muzyka (improwizowana na żywo): Włodek Pawlik
Reżyseria dźwięku: Andrzej Brzoska

Obsada: Dorota Landowska, Marcin Troński, Andrzej Mastalerz oraz Marcin Hycnar i Szymon Piotr Warszawski.

GRUDZIEŃ

2 grudnia 2019, godz. 19 – „Brzytwy kata Sellingera”

„Brzytwy kata Sellingera”, słuchowisko zgłoszone przez Polskie Radio Rzeszów, Laureaci Festiwalu Dwa Teatry – Grand Prix IV edycji (rok 2004).

Akcja słuchowiska rozgrywa się w 1900 roku w Rzeszowie. Do miasta przyjeżdża kat Sellinger, aby wykonać swój ostatni wyrok śmierci przed emeryturą. A chce go wykonać właśnie tu w Rzeszowie, ponieważ był już w tym mieście około dwudziestu lat wcześniej. Miasto mu się spodobało i dlatego wybrał je na miejsce tej ostatniej egzekucji. Okazuje się jednak, że człowiek, na którym ma wykonać wyrok jest z nim związany. Akcja słuchowiska jest mocno osadzona w historii Rzeszowa. Realna jest ulica Pańska, czyli obecna 3 Maja i zamek, nawet postać Sellingera. Natomiast intryga jest fikcją literacką.

Tekst: Jerzy Janusz Fąfara
Adaptacja i reżyseria: Henryk Rozen 
Realizacja akustyczna: Jerzy Dziobak
Opracowanie muzyczne: Tomasz Benn 

Obsada: Jerzy Kulicki (Kościelny Stanisław), Paweł Wiśniewski (Otto Beranek, porucznik), Hilary Kluczkowski (Feliks  Górski, księgarz), Anna Kerth (Karolina Górska, córka), Robert Chodur (Schultz, policjant), Tadeusz Czwakiel (Józef  Kunicki, klawisz), Ryszard Szetela (Wuj skazańca), Artur Hauke (Małek, skazaniec), Maria Dańczyszyn (Kucharka), Ewa Greś (Marcysia, kucharka młoda), Wojciech Kwiatkowski (Kat Johan Sellinger).

9 grudnia 2019, godz. 19 – „Latawiec z betonu”

„Latawiec z betonu” – najnowsze słuchowisko III Programu PR, wg książki trójmiejskiej pisarki, Moniki Milewskiej (dopiero w trakcie realizacji).

Monika Milewska jest trójmiejską autorką, pracownikiem naukowym  i wykładowcą akademickim. „Latawiec z betonu” (2018) to jej książka o najdłuższym budynku mieszkalnym w Polsce – gdańskim falowcu i jego mieszkańcach.

„Pofalowane betonowe morze. Czysty modernizm. Porzucona wśród trawy rzeźba. A może 860-metrowy moloch z przytłaczająco niskimi sufitami, klaustrofobicznymi mieszkaniami, kapryśną windą dojeżdżającą na wybrane piętra oraz idealne miejsce dla samobójców? Znudzony i zmęczony upałem twórca falowca wyrusza w podróż krętymi ścieżkami mieszkaniowego labiryntu, odkrywając, że zupełnie niechcący udało mu się zakrzywić czas. Inżynier odbywa krótkie podróże w przyszłość. Przeżywa kształtowanie się Solidarności, dowiaduje się, czym są e-mail, Ikea, odwiedza sąsiadów, którzy prowadzą gospodarstwo rolne na dziesiątym piętrze, a także wysłuchuje gorzkich opowieści o konstrukcji bloku.  Realizm magiczny powieści przeplata się z satyrą, historią Gdańska i Przymorza, ważnymi dla Polski wydarzeniami, sprawiając, że Latawiec z betonu to literacki majstersztyk, który na długo pozostaje w pamięci.” (Magdalena Grzebałkowska)

16 grudnia 2019, godz. 19 -„Saksofon basowy”

„Saksofon basowy”, słuchowisko zgłoszone przez Program 2 Polskiego Radia – Laureaci Festiwalu Dwa Teatry – Grand Prix V edycji (2005).

To słuchowisko według autobiograficznego opowiadania Josefa Škvoreckiego – jednego z najwybitniejszych czeskich prozaików: „Saksofon basowy”. Akcja słuchowiska rozgrywa się w Kostelcu podczas II wojny światowej. Punktem wyjścia fabuły jest dylemat moralny młodego czeskiego saksofonisty, rozważającego prośbę szefa orkiestry niemieckiej o zastąpienie chorego muzyka podczas koncertu dla żołnierzy Wehrmachtu i SS. Josef obawia się, że jego bezinteresowna pomoc może zostać uznana przez rodaków za zdradę, dlatego postanawia posłużyć się fortelem. Adaptacja autobiograficznego opowiadania Josefa Škvoreckiego jest w istocie pretekstem do rozważań o sztuce (głównie o muzyce), o wpływie przypadku na ludzkie losy, bezsensowności myślenia w kategoriach winy zbiorowej…

Adaptacja i reżyseria: Andrzej Piszczatowski
Realizacja akustyczna: Maria Olszewska
Opracowanie muzyczne: Małgorzata Małaszko, ze specjalnym udziałem saksofonisty Grzegorza Piotrowskiego

Obsada: Mariusz Benoit, Łukasz Lewandowski, Arkadiusz Bazak, Marek Obertyn, Adam Ferency, Aleksandra Konieczna, Krzysztof Kowalewski, Aleksander Trębczyński.

Kontakt

Gdyńskie Centrum Kultury
ul. Jana z Kolna 25
81-354 Gdynia
NIP: 586-12-13-177
REGON: 000283156