Fotograf wojenny / War Photographer

FILM

„Jestem tylko świadkiem wydarzeń, a moje zdjęcia są ich świadectwem. Sytuacje, które sfotografowałem nie powinny nigdy ulec zapomnieniu i się powtórzyć” – przyznaje amerykański fotoreporter i fotograf wojenny James Nachtwey, którego słynne zdjęcia, wystawiane w Europie i Stanach Zjednoczonych, zdobyły wiele nagród i wyróżnień, w tym nagrodę World Press Photo w 1994 roku. To właśnie o nim opowiada „Fotograf wojenny”, nominowany do Oscara dla najlepszego filmu dokumentalnego w 2002 roku, który jest próbą wniknięcia w osobowość Nachtwey’a i pokazania, na czym tak naprawdę polega jego geniusz.

Christian Frei („Kosmiczni turyści”) przez dwa lata towarzyszy fotografowi w jego pracy w Kosowie, gdzie dokumentuje spalone domy, w Indonezji, gdzie stara się uchwycić życie pewnej biednej rodziny, mieszkającej przy torach kolejowych, a także w Palestynie, gdy jego aparat rejestruje zamieszki i terrorystyczne ataki. Dzięki miniaturowej kamerze, którą Frei przyczepia do aparatu Nachtwey’a, udaje się pokazać w filmie prywatną perspektywę fotografa, jego reakcje, a nawet oddech, a przede wszystkim zupełnie wyjątkowy sposób patrzenia na świat. Kamera na aparacie fotografa jest ustawiona pod nieco innym kątem niż obiektyw jego aparatu, co pozwala również dostrzec różnicę, jaka dzieli fotografię i film.

Oglądając poruszające zdjęcia Nachtwey’a, słuchając wywiadów na jego temat rozumiemy, że mamy do czynienia z prostolinijnym samotnikiem, którego spokój i przezorność dalekie są od cech typowego fotografa wojennego. Ten pozbawiony cynizmu człowiek nigdy nie pije z kolegami, a w pieleszach własnego domu bardziej przypomina profesora niż podróżnika. Ale gdy trzeba, potrafi znaleźć się w samym środku strefy wojennej, a jego zdjęcia nigdy nie są celem samym w sobie, lecz raczej środkiem do pokazania czegoś zupełnie innego. Tytułowy fotograf wojenny to w rzeczywistości ktoś zupełnie inny – przeciwnik wojny i zwolennik pokojowych rozwiązań

Po filmie spotkanie z fotografem wojennym – Maciejem Moskwą.

Maciej Moskwa (ur. 1982) – fotograf, absolwent i wykładowca Sopockich Szkół Fotografii, założyciel kolektywu dokumentalistów Testigo Documentary. Od 2011 roku dokumentuje skutki konfliktu w Syrii, autor książek „Sura” i „Saraha” o wojnie i rewolucji syryjskiej. Dokumentował wydarzenia społeczne w Polsce, Iraku, Somalii, Palestynie, Sudanie Południowym, Syrii i Iranie. Laureat głównych nagród w konkursach Grand Press Photo, BZ WBK Press Foto, Fotoreporter Roku oraz Gdańsk Press Photo. Mieszka w Gdańsku. Uwielbia perskie dywany i kawę z kardamonem.

Kontakt

Gdyńskie Centrum Kultury
ul. Jana z Kolna 25
81-354 Gdynia
NIP: 586-12-13-177
REGON: 000283156